Te Ika-a-Maui - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Ayla Schenk - WaarBenJij.nu Te Ika-a-Maui - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Ayla Schenk - WaarBenJij.nu

Te Ika-a-Maui

Blijf op de hoogte en volg Ayla

06 Maart 2014 | Nieuw Zeeland, Auckland

Kia Ora! Hallo!

Hier mijn laatste berichtje vanuit Nieuw Zeeland, want wat vliegt de tijd voorbij. Afgelopen drie weken ben ik het noordereiland (Maori:Te Ika-a-Maui) doorgereisd van Wellington naar Auckland. Morgen is al weer het einde van mijn backpackavontuur en mag ik naar Peru. Ik hou enorm van het reizen, al heb ik nu ook zin om een tijdje op 1 plek te blijven en wat langer dezelfde mensen om mij heen te hebben. Maar eerst mijn recente belevenissen hier :).

Wellington
Na alle rust, leegte en stilte op het zuidereiland was het een verademing om weer in de stad te zijn. Gezellige straatjes, cultuur in de vorm van musea, bioscoop en street art, als hoofdstad heeft Wellington natutuurlijek ook een politiek tintje, een stadsstrand en vooral lieve mensen. Als eerste ben ik naar de bioscoop gelopen om de 'wolf of wallstreet' te bekijken. Uiteindelijk ben ik drie keer terug geweest naar Te papa, om de drie verdiepingen aan natuur en cultuur te bekijken. Blijkbaar hebben de Maori een koninklijk huis en al heeft de monarch geen directe invloed, ze spelen toch een rol in politieke beslissirngen omtrend de Maori. Zo heeft de laatste koningin zich ingezet voor het teruggeven van land aan de Maori stammen. Verder ben ik samen met Jana Mt Victoria opgewandeld via de Hobbit hideway track. De scene uit LOTR waarin de hobbits de shire verlaten is hier opgenomen. De grote boom waar ze onder schuilen hebben we helaas niet kunnen vinden. Daarna ook een kijkje genomen in het parliament house en een heus debat bijgewoond. Het gaat hier echt op de ouderwetse Britse manier. Nog voordat de spreker is uitgesproken klinkt er al een afkeurend koor.

Rondom Lake Taupo
Na de gemiste boom op mt Victoria was ik vastbesloten om naar het gebied van Mt Doom te gaan. 's Ochtends om 7.30 de bus gepakt naar Mangatepopo car park, de start van de Tongariro crossing. Ik had voor deze dagtocht gezelschap van Julie. Door de mist en bewolking hebben we helaas mt Doom niet kunnen zien en de harde wind blies ons bijna de berg af. Mensen kropen op handen en voeten de berg op. Na de top toch nog een LOTR tintje kunnen geven aan de tocht door het proberen te vernietigen van een ring van gras. Dat viel nog niet mee! 's Avonds ben ik meteen doorgereisd naar Taupo. Hier heb ik een mooie zeiltocht gemaakt naar Maori carvings, ben ik met Jana naar de Huku waterfalls gelopen en het ik weer een bucketlist activiteit mogen ondernemen. Skydiven is zo mogelijk nog veel gaver dan bungeejumpen! En tijdens het vallen had ik toch nog uitzicht op Mt Doom! Wat een inmens vrij gevoel! Om het te vieren ben ik 's avonds met Eoin, een Ier naar een Irish pub geweest en heb ik me zowaar laten overhalen om een keer een Guinness te proberen. En ik moet zeggen ik heb wel eens slechter bier op :).

Rotorua
Zodra we in de buurt kwamen van Rotorua rook ik het al: zwavel. Drie dagen lang stonk alles naar rotte eieren, maar de stank nam ik voor lief, want de plaats was prachtig. Het meer gaf schittterende water vergezichten, de eetstraat had gezellige lifebandjes en de milkshakes aan de lakefront waren heerlijk. Ook lag Rotorua dichtbij Wai-O-Tapu thermal wonderland. Samen met Jana ben ik erheen gelift en dat ging een stuk makkelijker dan gedacht. Bij de tweede keer dat de verkeerslichten op groen sprongen, stopte een lieve mevrouw die net de kinderen op school had afgezet. Gezellig gebabbeld en toen hoefden we alleen nog een auto te scoren voor het laatste stukje. Nog geen twee minuten daarna stopte een man met een enorm schattige labradorpub in de achterbak. Ik natuurlijk meteen verkocht (sorry Layca!) en hij bracht ons helemaal tot aan de ingang van het park. Jana en ik hebben de geysers bewonderd, alle groene, rode en gele meren bekeken en op de terugweg vonden we ook binnen 10 min. iemand die ons helemaal tot in Rotorua bracht. Geslaagd dagje dachten wij zo :). Vanuit Rotorua was het ook heel makkelijk om naar de Hobbitton movie set te gaan. Ik voelde me net een klein meisje in de snoepwinkel! Geweldigp hoe ze met grote en kleine hobbithuisjes het perspectief van Gandalf en de hobbits konden aanpassen en zelfs fruit een groente in de tuin stonden op sterioden om de hobbits kleiner te laten lijken. Natuurlijk helemaal naar BagsEnd gelopen en de nepboom gezien. De echte boom was te groot, maar Peter Jackson wilde wel het plaatje behouden van een boom op de heuvel. Daarom heeft hij een boom omgezaagd en versleept en vervolgens alle blaadjes er handmatig aanvast geplakt. Een heel karwei voor een boom die maar een paar seconden in beeld is. De tour werd afgesloten met een gratis drankje in de Green dragon. Daarna nog rond gelopen in Ohinemuhu village (Maori dorpje), bijna verdwaald geraakt aan de lake front, naar de avondmarkt geweest, mee geswingd met de salsa, een drankje gepakt in de lava bar en toen snel naar bed.

Waiheke island
In Melbourne had ik Sissy ontmoet en haar zus woont op Waiheke island, te bereiken met de ferry vanaf Auckland. De familie Duilomaloma is geweldig! Oliver stond op de uitkijk om me op te pikken van de bus, Lucy had een super lekkere carrotcake gebakken en Finley bleef maar vragen of ik niet iets wilde drinken. Natuurlijk werd Finley afgekort naar Fynn, dus lieve broer ik heb veel aan je gedacht dit weekend ;). Na Rotorua wilde ik graag mijn kleren wassen om de stank eruit te krijgen. Lucy had mijn waszak al verwerkt voordat ik het door had xD. Geweldig om weer even niet na te hoeven denken over wassen, koken of activiteiten. Een vriend van Lucy heeft ons rondgereden en alle ins en out verteld. Onze jaloerse limo (hij sloeg een paar keer af, misschien uit jaloezie omdat er twee toffe meiden naast Arthur zaten? :3) bracht ons vervolgens naar de beachrace, waar we net op tijd waren om de tractors, paarden, boten en renners van start te zien gaan. Ben nog even naar het strand gelopen en heb gezellig wat gedronken met Lucy en toen was het tijd om verder te gaan naar Auckland.

Auckland
Op dinsdag nog snel een laatste keer afgesproken met Jana, voordat zij naar Brisbane vloog. Gezellig door de K'rd gehobbeld, lekkere koffie gedronken in one2one en daarna zelf door haar de art gallery en de winkeltjes aan Queens st op zoek naar een boek. Terug in het huis van Wilbert en Marieke bleken ze een hele gym in de schuur te hebben. Oke beetje overdreven, maar wel een loopband, buikspieroefeninggeval, een hometrainer fiets en een gewichtenapparaat (ja mijn nederlands gaat achteruit :3). Lekker gefietst en daarna monstertjes verbrand in pyro & the dragon, een playstation spel xD. Lekker rustig dagje gehouden en ik ben vandaag met Marieke naar One tree hill en mt Eden geweest. Auckland ligt op ongeveer 80 vulkanen/ kraters, waarvan One tree hill en mt Eden misschien de bekendsten zijn. Prachtig uitzicht over de stad. Er staat trouwens geen boom meer op de One tree hill. Alleen nog een oud herdenkingspilaar voor de Maori, omdat men destijds dacht dat ze zouden uitsterven. Geen wonder dat de Maori de herdenkingspilaar liever weg willen hebben. Uiteindelijk heb ik in een achterafstraatje een tweedehandsboekwinkeltje gevonden en ben ik een starbucks ingedoken om de eerste pagina's vast te bekijken. De rest ga ik mooi bewaren voor lange reis naar Peru.

Hele lieve groetjes!

  • 06 Maart 2014 - 11:25

    Elly:

    Lieve schat wat een prachtige verhalen en mooie foto's Goeie reis naar je volgende bestemming. Papa weer naar z'n ouwe dorp. Wij vinden het leuk. We denken aan je 14 maart hoor. O&O

  • 06 Maart 2014 - 19:00

    Georgette:

    Ik geniet van jouw enthousiaste beschrijvingen. Wat een belevenissen! Ja, Ayla, je bent binnenkort jarig! Alvast een hele fijne dag gewenst in Peru. We zien uit naar je volgende relaas. Lieve groet, georgette en Joop

  • 08 Maart 2014 - 12:05

    Yasmin:

    Hoi Ayla,

    Wat heb ik weer genoten van je verhaal!
    Ik denk dat ik maar ook eens naar Nieuw-Zeeland moet gaan... wat is het daar mooi zeg!
    Inderdaad de tijd vliegt zekers voorbij; je gaat al naar Peru. Volgens mij ben je er al....
    In ieder geval veel plezier. Laat dat Spaans maar weer eens werken ;)

    Denk aan je....

    Groetjes,

    Yasmin

  • 09 Maart 2014 - 00:44

    Nelleke En Joris:

    Lieve Ayla
    Het ene avontuur zit erop, het tweede is begonnen!!!!
    We wensen je een hele fijne tijd in Peru, de bewoners zijn kleurrijk en vriendelijk, dus dat gaat zeker lukken.
    We wensen je ook alvast van harte geluk met je verjaardag, en een heel gezellig feest, waarschijnlijk op je werkplek. Wellicht krijgt het feest een peruaans tintje!! leuk!!
    Lieve groetjes, Nelleke en Joris

  • 12 Maart 2014 - 19:09

    Eugène En Fransje:

    We hebben je relaas uit nieuwzeeland afgedruk t en kunnen we het nogmaals nalezen. Hoop dat je reis naar Peru vlot is verlopen en een hele fijne en leerzame tijd daar, maar geniet er ook van. Tot >>>>???????????

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ayla

Actief sinds 03 Nov. 2013
Verslag gelezen: 275
Totaal aantal bezoekers 8241

Voorgaande reizen:

09 Maart 2014 - 04 Juni 2014

Peru

02 Februari 2014 - 07 Maart 2014

Nieuw Zeeland

19 November 2013 - 02 Februari 2014

Australië

Landen bezocht: